Khamis, 18 Jun 2009

Mengapa Port Dickson masih menjadi pilihan pelancong?

Sudah sekian lama, Port Dickson masih menjadi pilihan dan tumpuan pelancong, dari dalam dan luar negera, dari sekitar Lembah Klang atau jauh ke Utara, Selatan mahupun dari Pantai Timur. Jika ditanya dari 10 orang warganegara Malaysia, 5 orang daripada mereka akan mengatakan mereka pernah mandi di pantai Port Dickson atau setidak-tidaknya pernah sampai ke Port Dickson kerana tarikan pantainya.

Pantai-pantai lain di Pantai Barat Tengah dan Selatan Malaysia yang dahulunya kerap menjadi tumpuan pelancong seperti Pantai Morib atau Tanjung Bidara sudah kehilangan identiti, ketiadaan pengunjung dan sudah dilupai rakyat Malaysia, apatah lagi oleh pelancong luar negara. Yang tinggal dan masih menerima kadar lawatan yang tinggi hanyalah Pantai Port Dickson atau Pantai Teluk Kemang.

Walaupun kualiti kejernihan airnya tidak seindah dahulu, namun initiatif yang diambil pihak kerajaan Negeri Sembilan mengganti pasir, melandaikan pesisir dan membina prasarana awam sekitar Port Dickson menambah minat pelancong untuk terus mengunjungi Port Dickson.

Ditambah dengan lokasi strategiknya yang berhampiran dengan Lembah Klang dan KLIA, maka tidak hairanlah Port Dickson masih menjadi pilihan utama pelancong.

Tiada ulasan: